Ulaşım ve İletişim Alt Yapısı

Ülke nüfusunun% 20'sinden fazlasını barındıran ve merkezi konuma sahip olan başkent Zagrep, ülkenin birincil dağıtım merkezidir. Split ve Rijeka liman şehirleri de önemli dağıtım noktalarıdır ve ülkenin doğusunda yer alan Osijek, bölgesindeki en büyük ve en önemli dağıtım noktasıdır. Hırvatistan’ın coğrafi konumu, limanlara erişimi ve iyi gelişmiş karayolu ulaşım sistemi ile özellikle eski Yugoslavya ülkelerine yönelik bölgesel bir dağıtım noktası olma konusunda avantajlara sahiptir.

Hırvatistan coğrafi konumu itibariyle Kuzey-Güney Avrupa ve Doğu-Batı Avrupa geçiş yollarının üzerinde bulunmaktadır. Batı Avrupa’yı Karadeniz’e ve Doğu Avrupa ile Baltık ülkelerini Akdeniz’e ulaştıracak iki önemli karayolu koridoru Hırvatistan’dan geçmektedir. Ülkede mal taşımalarının yaklaşık %50’si karayolu, %30’u deniz yolu ve %20’si demiryolu ve boru hatları üzerinden yapılmaktadır. Karayollarının uzunluğu 29.333 km olup, 1.254 km uzunluğundaki kısmı otoyol olarak inşa edilmiştir. Ülkenin nüfus ve büyüklüğü dikkate alındığında otoyol uzunluğu bakımından Güneydoğu Avrupa’da ilk sırada yer almaktadır. Otoyol altyapısı 1990’lı yıllar ve 2000’li yılların başında büyük ölçüde geliştirilmiştir. Demiryollarının uzunluğu 2.726 km’dir.

Ülkede yedi uluslararası (Zagreb Split Dubrovnik Zadar Rijeka Pula ve Osijek) ve çok sayıda küçük havaalanı bulunmaktadır. Havaalanları mülkiyetinin % 55’i devlete geri kalanı ise yerel idarelere aittir.

Hırvatistan’da ulaştırma sektöründe halihazırda 20 milyar HRK’dan fazla değere sahip bir dizi altyapı projesi uygulanmaktadır. Yatırımların önümüzdeki dönemde de devam etmesi beklenmekte olup, 2021-2027 döneminde ulaşım altyapısının inşası ve yenilenmesi için 45 milyar HRK daha yatırım yapılması planlanmaktadır. Bu projelerin çoğu AB fonları, özellikle 2021-2027 dönemi için yeni Operasyonel Program, CEF (Connecting Europe Facility) Avrupa Kurtarma Planı, yani Kurtarma ve Dayanıklılık Mekanizması aracılığıyla ortaklaşa finanse edilecektir.